10 Jun 2009

Suara Generasi..

salam..
kadang-kadang aku rasa macam tak paham apa yang berlaku di Malaysia sekarang ini. sudah setahun lebih Pilihanraya ke-12 telah berlalu namun kesannya masih lagi berlangsung sehingga ke hari ini.
sepatutnya pilihanraya yang berlangsung pada bulan MAC, 2008 berakhir apabila habis kiraan undi pada hari berikutnya, namun entah apa yang Pemimpin-pemimpin ini fikirkan sehingga sekarang masih asyik berbalah..
sepatutnya dalam masa setahun yang berlalu ini, pembangunan harus dilakukan, nasib rakyat harus diutamakan, namun apa yang berlaku sehingga ke hari ini, asyik berbalah.
kita lihat di Penang, walaupun DAP telah membentuk kerajaan namun tiada juga pembangunan yang pesat berlangsung, jika ada pun aku percaya bahawa Projek tersebut adalah perancangan kerajaan yang sebelum.
kemudian kita lihat pula di Perak, sehingga ke hari ini masih tiada apa-apa pembangunan kerana pemimpin baik dari BN dan PR masing-masing masih mengaku berkuasa.
inilah permainan politik. Pemimpin-pemimpin gilakan kuasa yang menjadi mangsa rakyat jelata.
berkenaan krisis di Perak, aku rasakan bahawa ianya suatu permainan politik yang SANGAT HEBAT kerana oleh kerana cabulnya mulut seorang Pemimpin yang rakuskan kuasa yang kononnya memiliki persetujuan beberapa orang Ahli Parlimen Pemerintah yang akan menyokong beliau berkuasa yang akhirnya memakan diri. negeri yang mereka menangani jatuh kepada tangan Parti Pemerintah yang mana lebih hebat permainan politiknya. dan akhirnya berdiamlah diri Pemimpin berkenaan kerana "senjata yang telah memakan tuan".
erm.. aku terbaca juga didalam akhbar berkenaan seorang bakal pengantin terpaksa menebalkan muka meminta wang hantaran perkahwinan diberikan separuh terlebih dahulu bagi membolehkan beliau membaiki jalan masuk ke rumah beliau. Yang Mana aku percaya untuk melancarkan dan membolehkan orang ramai hadir ke kenduri beliau. Apa benda yang berlaku nie? sudah hampir 52 tahun merdeka namun masalah jalan masih berlaku.
jika nak kata ini berlaku di Sabah atau Sarawak yang mana banyak halangan muka bumi boleh diterima akal, ini berlaku di semenanjung? itu baru satu kisah. belum didedahkan lagi berapa banyak lagi kampung-kampung mengalami masalah tersebut.
Semua ini berpunca dari masalah politik. Tak Payah dinafikan kerana ini boleh dilihat. jika didalam kampung tersebut terdiri daripada penyokong parti yang berlainan dari yang memerintah maknanya tiadalah pembangunan. jika dari parti yang memerintah, banyaklah pembangunan.
apa yang aku coretkan ini bukan bertujuan untuk menghentam mana-mana pihak namun ini suara generasi zaman ini yang sudah letih dengan permainan politik sempit ini. suara generasi yang mahukan pembaharuan samada politik itu dari BN atau PR.

1 ulasan:

  1. muahaahaaa...kenapa aku gelak...aku pun tak tahu...

    biarkan luncai dengan labu-labunya...kata orang pak kadok naik junjung..abis satu kampung tergadai...

    BalasPadam