08 Januari 2010

Kanak-kanak bising di masjid..

assalamualaikum..

Hari ini (8.1.2010), aku bersembahyang jumaat di Masjid Bukit Sekilau, memang kebiasaannya aku solat di sana sejak buka firma sendiri ini.

seperti kebiasaannya, kanak-kanak juga turut berada di masjid untuk menunaikan solat jumaat, namun apa yang aku kesali bila Khatib mula membacakan khutbah, kanak-kanak ini mula membuat bising. lagi kuat suara khatib membacakan khutbah, lagi kuat suara kanak-kanak ini.

sebenarnya bagus sekiranya dari awal kanak-kanak ini didekatkan dengan surau, masjid dan majlis-majlis ilmu nie tapi bila tiada siapa yang mengawasi kanak-kanak ini, mereka akan membuat bising dan akhirnya menganggu jemaah yang ingin beribadat.

pernah juga aku mendengar ada seorang ahli jawatankuasa masjid menegur kanak-kanak ini (bukan di Masjid Bukit Sekilau) untuk tidak membuat bising dan berkata "kalau nak buat bising pergi ke padang" tapi ada seorang ustaz pernah menegur dengan menyatakan bahawa sepatutnya kita tak menghalau budak-budak ni, tapi nasihat dengan baik. tapi budak-budak tetap budak-budak kita cakap hari ini, esok dia buat lagi.

cuma pada pendapat aku, apa yang patut adalah ibu bapa sendiri menasihatkan kanak-kanak ini supaya tidak membuat bising di dalam masjid. sebab ada ibu bapa yang "pantang" orang lain yang menegur anak mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan