28 Jun 2009

Percutian di Kuching, Sarawak..

sebenarnya ini adalah kali kedua aku ke kuching, kali pertama aku ke kuching adalah bersama keluarga aku iaitu pada 10 tahun yang lepas.. erm lebih kurang tahun 1999.

dan kali kedua ini aku pergi bersama isteri dan juga dua rakan baik aku iaitu Khairi (wak) dan Ali. meraka ini adalah kawan yang benar-benar yang boleh dikategorikan sebagai sahabat susah dan senang.


erm.. percutian ke kuching ini sebenarnya taklah dirancang secara teliti, ianya hadir secara tiba-tiba iaitu selepas Ali balik bercuti ke Langkawi tup-tup aku dapat idea nak ke kuching dan setelah aku berbincang ngan ali dan wak, mereka bersetuju. jadi kami berempat memilih 26.4.2009 untuk ke kuching.

kami membahagikan tugas iaitu aku menguruskan tiket kapal terbang manakala wak menguruskan penginapan. tentang pengangkutan kami mengambil keputusan gamble iaitu di sana baru nak cari.

aku telah membuat penempahan tiket kapal terbang menggunakan MAS secara online dan terjadi suatu perkara yang aku rasa macam nak gila iaitu bila aku dah print tiket online baru aku perasan bahawa percutian tersebut akan menjadi percutian yang crazy (ikut kata ali la..) mana tak crazy dari KLIA ke Kuching pada 26.04.2009 flight pukul 10. 25 malam dan tiba di kuching pukul 11.59 malam, dan tiket balik pula adalah pada 27.04.2009 pukul 8.25 pagi...??? maknanya kami ada lebih kurang 1 hari suntuk untuk mengelilingi bandaraya kuching.

erm.. tiket kapal terbang masa aku beli tu berharga RM 185.00 setiap orang untuk pergi dan balik. cukup murah..

Ali sekali lagi menyatakan " man, ni percutian Crazy man.. sempat ke kita nak pusing bandar kuching?"

aku balas " rilex, kita jalan dari pagi sampai malam"

dan seperti dirancang, kami bertolak dari kuantan menaiki kereta pukul 3 petang pada 26.4.2009 (dan akhirnya aku baru tahu kereta aku kena saman speeding kat bentong, 15 KMJ lebih dari had limit, limit 90 KMJ)

kami tiba di KLIA lebih kurang pukul 7 malam, dan mencari tempat parking, mula-mula wak mencadangkan parking kat Depot Imigresen (mentangla dia keje kat Imigresen), tapi sebab Depot tu jauh gila nak berjalan kaki, kami mengambil keputusan parking dekat parking yang disediakan. MAHAL gila parking nie.. sebab untuk parking lebih kurang 2 hari lebih ianya berharga RM 129.00.



aku dan isteri bergambar sementara menunggu untuk Boarding



inilah wak (sebelah kiri) dan ali (sebelah kanan)



bila dah sampai dan dah check in apa semua, tepat pukul 9.45 kami terus masuk ke boarding untuk menaiki kapal terbang. dalam kapal terbang, seperti biasa Ali akan menjadi pemeriah majlis. hehehe..

dalam kapal terbang, aku memilih untuk makan nasi lemak chicken rendang, begitu juga isteri aku, wak dan ali.

inilah Nasi Lemak dan Chicken Rendang tu.. rasanya boleh la




Ali, dengan penuh selera menjamu nasi lemak chicken rendang, Lapar katanya..





wak pula, dengan penuh machonya mengontrol.. hehehe..

so bila dah mendarat terus kami ke hotel penginapan kami iaitu TUNE HOTEL.. hotel nie boleh dikatakan sebagai Hotel Budget, pada yang tak tahu hotel ni betul-betul berhadapan dengan HOTEL HILTON, dan dekat dengan Shopping Complex serta Kuching Waterfront. harga penginapan adalah RM 46.00 untuk 2 malam. (kalau tak silap akula) dan cukuplah.. sebab janji ada katil, bilik mandi kat dalam.. cuma takde aircond n Televisyen. so pada yang nak bercuti tapi taknak ketinggalan menonton TV nie bukan hotel cadangan akula..

keesokan hari, sesudah solat subuh, subuh disana pukul 4 lebih, Ali dah bising "man.. Lapar.. Lapar.." aku geram gila pukul 5 pagi dah bising nak sarapan pagi.. aku cakap tido dulu pukul 6.30 baru gerak cari sarapan.

pukul 6.30.. telefon aku berbunyi.. "Man, dah 6.15... Lapar... lapar.. lapar..." ali call aku..
aku pun bangun mandi dan bersiap, pukul 6.35 pagi kami dah bergerak.. waktu tu lebih kurang macam 7.00 pagi kat semenanjung.

buat kali pertama setelah mempunyai kenderaan sendiri ini aku berjalan kaki mengelilingi bandar kuching untuk mencari sarapan. memang susah gila nak cari sarapan kat sini.. lupa plak nak cakap bandaraya kuching nie terbahagi kepada Dua.. iaitu Bandaraya Kuching Utara dimana majoritinya orang cina dan Badaraya kuching selatan majoriti orang bumiputra. dan.. hotel2 dah tentu banyak kat Kuching utara.. dan memang susah gila nak cari sarapan. di kuching nie aku boleh lihat perbezaan yang amat ketara antara dua bangsa malaysia ini.

setelah berjalan dekat 2 KM, barula jumpa kedai makan, tapi jangan harapla nak jumpa Roti Canai, Nasi Lemak kat sini. yang ada MEE KOLOK, dan nasi goreng... pagi-pagi makan nasi goreng panas... dan harganya jangan tak percaya.. RM 22.50 untuk 4 orang.

so lepas makan kami menuju ke Muzium Kuching.. tempatnya dekat dengan Merdeka Palace..
tapi waktu tu pukul 8.30 muzium belum buka jadi kami ke Muzium kesenian yang terletak berdekatan dengan muzium kuching juga.



didalam Dewan Tun Abdul Razak nie letaknya muzium kesenian tu.



seperti yang tercatat dah lama dewan nie dirasmikan oleh TUN RAZAK




ini adalah arca buaya yang terletak diluar dewan, dikatakan bahawa arca buaya nie adalah melambangkan sebuah cerita lagenda, tapi entahla..




arca ini juga berada diluar dewan tersebut.



didalam muzium nie tak dibenarkan amk gambar, tapi aku berjaya curi-curi ambil gambar hehehe..


gambar ini diambil adalah untuk menunjukkan perbezaan antara dapur sebelum 1880 (sebelah kiri aku) dan dapur selepas 1880 (kanan aku)




bangunan dibelakang isteri aku niela, Muzium kuching.

untuk pengetahuan, muzium kuching nie terbahagi kepada 4 bangunan, tapi yang aku cukup ingat adalah muzium alam sekitar dan satu lagi muzium utama.

dalam Muzium utama nie, banyak koleksi-koleksi sejarah serta ada juga haiwan-haiwan yang diawet. terdapat juga rangka buaya..

erm.. antara koleksi yang terdapat didalam muzium sarawak nie.


kemudian banyak lagi tempat-tempat menarik di Kuching nie..


ini adalah peta Kuching Waterfront.

bangunan dibelakang isteri aku ini telah dibina dalam tahun 1850. lama betul..


aku dan isteri bergambar dekat ngan kuching waterfront.
belakang kami tu adalah bangunan baru Dewan Undangan Negeri Sarawak

masih di waterfront.

ali dan wak berlatarbelakangkan Tokong Tua @ Pua (kalau tak silap aku)
antara tourist spot.

dibelakang kami ini adalah arca burung tapi dulu masa ada air pancut kat sini sekarang dah takde.

lepas puas berjalan ditengah bandar Kuching nie, ali mendapat panggilan telefon dari Pakcik Sarawak. Pakcik sarawak nie ali kenal masa mengerjakan haji. dan kami telah diajak untuk ke rumah pakcik sarawak


inilah Pakcik dan Makcik Sarawak.

setelah hari hampir petang, kami dibawa oleh Pakcik & makcik sarawak untuk membeli Kek Lapis Sarawak dan Ikan terubuk.


dan setelah sehari suntuk berjalan di bandar Kuching, kitorang berkemas nak balik ke semenanjung. dan dalam pukul 6.30 kitorang dah check out dari hotel.


di lapangan terbang Antarabangsa Kuching, pukul 7 pagi.


isteri aku turut bergambar untuk membuktikan pernah sampai ke Kuching


gambar ini adalah bukti bahawa kami telah meninggalkan kepulauan Borneo.






indah sungguh ciptaan tuhan.


kami sampai ke KLIA semula lebih kurang dalam pukul 10 pagi, dan kami terus pulang ke kuantan, dan yang menariknya....


ali tertido sepanjang perjalanan, katanya penat.. heheheh

4 ulasan:

  1. Hahaaha ali yg lapar!!! best seh, nanti kita wat family day kat sana la eh

    BalasPadam
  2. dah try mkn kat TOPspot??..seafood kat situ mmg xleh lawan laa..smpi skrg terasa butterprawn die..best giler..he2..

    BalasPadam